Focussen is in de jaren zeventig ontwikkelt door Eugine Gendlin.

In die tijd ontdekte hij dat sommige mensen meer baat hadden bij therapie dan anderen. Het bleek dat deze mensen van nature op een bepaalde manier met zichzelf omgaan. Zo’n cliënt luisterde van binnen en taste af hoe ”iets” aanvoelt, emotioneel en lijfelijk. Door daar met respect en aandacht bij te zijn, ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten. Eugine Gendlin heeft deze manier van met jezelf omgaan uitgewerkt tot de methode focussen. Focussen is onder te verdelen in zes stappen.

 

  1. Ruimte maken

Eerst ga je met je aandacht naar je lichaam. Dat kan snel of langzaam met hulp van een begeleider. Het is een soort bodyscan, wat ook wel bij mindfulness wordt gebruikt. Zo ga je van je hoofd (denken), naar je lichaam (voelen). Sommige mensen kunnen dat snel, anderen hebben daar meer tijd voor nodig. Vervolgens ga je zo eens aftasten wat er allemaal te voelen is. Je voelt bijvoorbeeld iets bij je schouders, iets in je maag en iets in je buik. Dan ga je voelen welke van deze drie de meeste aandacht nodig heeft. Hier ga je dan op focussen.

 

  1. Felt sense

Stel dat je “iets” in je maag voelt. Ik noem dit een “iets” want het is meestal een vaag gevoel. Vervolgens ga je contact maken met dit “iets” in je lichaam. Je gaat er als het ware een beetje bij zitten, zoals bij een goede vriend. Er hoeft niets gedaan te worden, het hoeft niet opgelost te worden. Soms heeft het tijd nodig zich te laten zien. Je kan bijvoorbeeld een beetje onrust voelen, iets wat borrelt of snel beweegt. Of je voelt bijvoorbeeld “iets” wat op een knoop lijkt. Hier maak je dan contact mee.

 

  1. Handvat

Dan ga je proberen dit gevoel te beschrijven. Het voelt als “iets” dat is samengeknepen bijvoorbeeld. Je kan eens kijken of dit gevoel iets is wat je kent uit je dagelijks leven. Hoort er wellicht een beeld bij of heb je hier een herinnering aan. Misschien komt er eerst niets en is het vage gevoel moeilijk te omschrijven. Sommige dingen laten zich niet makkelijk zien. Misschien is het een beetje schuw geworden omdat het zo lang niet is opgemerkt en wil het eerst zien of het wel veilig is weer naar buiten te komen. Maar als het zich dan laat zien, dan heb je een handvat. Dat kan dan een beeld zijn, een woord, een zin of iets anders.

 

  1. Resoneren

Dit handvat laat je vervolgens resoneren bij het gevoel. Je gaat als het ware checken of dit klopt. Past dit helemaal. Soms heeft het nog wat bijstelling nodig. Het is misschien toch niet helemaal het juiste woord, het is niet opstandig, maar meer verzet of eigenlijk weerstand. Als je dan het juiste woord, beeld o.i.d. hebt gevonden ga je voelen wat het doet in je lichaam. Je gaat als het ware heen en weer tussen de beschrijving en het gevoel. Soms kan je dan voelen dat er iets verandert in het gevoel. Oh, maar dat is het. Daarom voelt het hier zo gespannen.

 

  1. Vragen

Soms heeft het je nog meer te vertellen. Dan kan je vragen aan het gevoel wat het nodig heeft of wat het zou willen. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar soms is het verrassend wat het je te vertellen heeft en vaak ook helemaal niet wat je had verwacht. Het is niet iets wat je met je hoofd had kunnen bedenken. Het is luisteren op een andere manier, luisteren naar wat je lichaam je te vertellen heeft.

 

  1. Ontvangen

Tenslotte kan je dan dit antwoord gaan ontvangen en het ook helemaal in je lichaam laten doordringen. Daarmee wordt het als het ware weer een onderdeel van jou. Je kunt het verkregen inzicht dan accepteren en ontvangen.

 

Mijns inziens zou eigenlijk iedereen moeten leren focussen. De wereld zou er dan vast een beetje mooier uitzien. Mocht je hier nog meer over willen weten dan kun je op You-tube kijken wat Eugine Gendlin hier zelf over zegt. Mocht je willen focussen, dan kun je hieronder contact opnemen om een afspraak te maken. Gewoon een reactie plaatsen kan natuurlijk ook.

 

Pin It on Pinterest

Share This