Door de volgende dagelijkse bezigheden met aandacht te doen, is het mogelijk meer rust, concentratie en aandacht in je leven te brengen. Je hoeft niet alles te doen, klein beginnen is beter. Kies er een of twee en doe die gedurende een dag of week.

 

  • Tijdens retraites wordt de bel regelmatig uitgenodigd. Zodra je de bel hoort sta je stil en stop je met je bezigheden. Je brengt je aandacht naar je adem en merkt op waar je bent, wat je voelt, denkt en doet. Dit kan je ook thuis doen. Bijvoorbeeld als de telefoon gaat of als je een klok hoort luiden. Je kan ook het alarm op je telefoon inschakelen op willekeurige momenten.
  • Drink your tea. Als je thee drinkt, drink dan thee. Als je eet, eet je. Dit betekent dat je één ding met aandacht doet. Je stopt dus met multitasken. Multitasken vraagt veel energie omdat je steeds opnieuw moet focussen op de taak.
  • Zet ook je telefoon af en toe op stil, zeker als het nodig is je ergens op te concentreren. Je hoeft niet altijd beschikbaar te zijn. Spreek met jezelf een tijd af waarop je weer mag kijken. Zo leer je, je aan je eigen afspraken te houden.
  • Als je eet, eet dan met aandacht. Lees niet ook de krant of je mail. Kauw je eten goed (20x)en proef het ook. Op die manier voedt het eten je op meer niveau’s. Je lichaam kan het makkelijker verteren, maar het verzadigd ook je zintuigen. Kijk hoe het eruit ziet, proef het (zoet, zout, zuur,bitter, wrang), voel het eten in je mond en door je slokdarm zakken, ruik het en je kan zelfs luisteren naar het kauwen.
  • In retraites hebben we ook werkmeditatie.  Het zijn huishoudelijke taken (heerlijk huishouden) die we met aandacht doen. Het heeft mij geleerd om ook thuis deze dingen meer met aandacht te doen. Vroeger moest het nog gedaan worden en wilde ik het zo snel mogelijk af hebben, zodat ik daarna tijd had voor leuke dingen. Nu is het een oefening. Ik concentreer mij op de taak, ik probeer het langzaam en bewust te doen.
  • Rustig gaan zitten of mediteren. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Merk alleen de ademhaling op, je hoeft niets te veranderen. Als je opmerkt dat je aandacht ergens anders is, ga je weer terug naar je ademhaling. Als je dit lastig vindt, begin dan klein, bijvoorbeeld met 5 minuten. Spreek van te voren een tijd met jezelf af en houdt je hier aan.
  •  Goed voor je lichaam zorgen. We hebben ons lichaam nodig om gezond te blijven en in aandacht te leven. Ook een massage helpt om je aandacht terug te brengen naar je lichaam. Te voelen hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.

Pin It on Pinterest

Share This